کد مطلب:300623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

عوام زدگی ها


حدود 15 قرن است كه از حكم فریضه بودن


علم می گذرد ولی متاسفانه هنوز بیش از 60 درصد جامعه ما بیسوادند و آمار آن درباره زنان شاید از 90 درصد هم تجاوز كند!! تازه آنها كه سواد دارند چقدرشان با منابع اصیل فكری و ایدئولوژیكی اسلام در تماس اند و می توانند از آن، سر درآورند؟ سوادها اغلب در حد روزنامه خوانی، اعلامیه خوانی و رمان خوانی است.

آنها كه در سطوح بالاترند اغلب فكر می كنند دم غنیمت است، یا باید به پولی رسید، یا به عیشی امروز را دریاب و نیكو بگذران كه فردا وضعی نامعلوم دارد. دیگر نه فكری، نه تعهدی، نه مسوولیتی و نه آینده نگری و محتاطانه ای.

بدبختانه روشنفكران و باسوادان ما یا غرق در جمع جاهلند و یا در انزوای خودخواهی و خودبینی. و این هر دو آنان را از مقصد آگاهی یافتن، دانستن، یاد گرفتن، یاد دادن بازمی دارد. گفته ها و عملكردها اغلب بی ریشه اند و بلغور سخن دیگران. و در حد این مساله است كه: فرد موثقی چنین و چنان گفته است.

عوام زدگی ها رو به توسعه است اگر چه عده دانش آموزان رو به ازدیاد است. نظام آموزش به گونه ای است كه همچنان ما را از منابع اصیل دور می دارد و ریشه جهل های ایدئولوژیكی را در دلها قوی تر می سازد، حال اینكه مسوول این اوضاع كیست؟ چه كسی باید پاسخ این همه بی سوادیها را بدهد؟ و چه كسی باید بار تعهد این همه عقب ماندگیها را به خصوص برای جامعه بانوان بر دوش كشد امری است كه نیاز به بررسی جداگانه ای دارد.